21.11.2024 | poslední doplněk Návodu Builder B-024 Změna polohy prvku | |||||
B-001 | Kreslení v Builderu zleva doprava (viz Návod str. 13) | |||||
Není pro správnou funkci nezbytně nutné postupovat striktně zleva doprava. V Builderu lze tvořit i oddělené sekce v různých částech plánu, jejich kopírování a klonování i přemisťování a spojování. Klasické CTRL+C / CTRL+X, CTRL+V. Viz upozornění B-013 A to i mezi různými simulacemi. Pokud schránka - clipboard uchová zkopírované údaje. | ||||||
B-002 | Křížení - stavební prvek (viz Návod str. 16) | |||||
Nedoporučuje se používat - potíže s funcionalitou. Řešení je anglická výhybka s dvojím spřažením pomocí klávesy "T". (B-006) | ||||||
B-003 | Načítání parametrů pozice X-Y klávesou "R" (viz Návod str. 10) | |||||
Nedoporučuje se používat, nebo jen obezřetně - potíže s dílčí funcionalitou. Nenačítá a také nezobrazuje parametry vždy korektně. Tvorba s takto načtenými parametry ukládá nadbytečné a hlavně chybné informace. Např. u indikace čísla vlaku parametry i text samotný, který byl použit před tím jinde. Jako řešení se nabízí přímé čtení a editace v sw pro práci s textem - editorem. | ||||||
B-004 | Nastavování rychlostí výhybek (viz Návod str. 15) | |||||
Funkční jsou pouze sudé desítky km/hod. - 40, 60, 80, 100, 120. | ||||||
B-005 | Používání více sw souběžně (Builder + Staničář + Stag + textový editor) | |||||
Riziko, že při ukládání v jednom se přepíše neuložená práce v jiném. Není snadné uhlídat sebe sama. Je také nezbytné znovunačítání jinde uloženého. | ||||||
B-006 | Svázání dvou výhybek pomocí klávesy "T" oběma směry (viz Návod str. 13) | |||||
Funkční je pouze jedno řešení - dvě výhybky na sebe napojené odbočkami. (B-002) | ||||||
B-007 | Parametr výhybky - automatické přehazování (viz Návod str. 15) | |||||
Bez zaškrtnutí lze takto postavenou výhybku přestavovat jen manuálně. Někdy je to záměrem tvůrce oblasti - potíže s nastavením vlakové cesty. | ||||||
B-008 | Tvorba v Builderu a JOP - Jednotné obslužné pracoviště | |||||
Ačkoli Builder umožňuje umístění jednotlivých prvků - návěstidel, výhybek nebo přejezdů na svisle zakreslené koleji, na reálném JOP a zařízení verze ESA od AŽD takto umístěné nikdy nejsou. | ||||||
B-009 | Vícekolejný železniční přejezd - uzavření všech kolejí současně (viz Návod str. 17) | |||||
Postup: na obou koncích
železničního přejezdu se použije standardně typ "bez koleje", mezi částmi s kolejí je ale nutné použít typ "obyčejný" i tam, kde kolej nevede. Např. dvoukolejný: bez koleje - obyčejný na koleji - obyčejný mezi kolejemi - obyčejný na koleji - bez koleje. Místo "obyčejný" lze použít "bez vyzvánění". | ||||||
B-010 | Nezobrazení provedené změny | |||||
Postup: Simulaci uložit a opět otevřít. | ||||||
B-011 | Nefunkční traťový souhlas se směry 45, 135, 225 a 315 (šikmo) (viz Návod str. 17) | |||||
V uvedených polohách sice zakreslit lze, ale v simulaci svou orientaci nemění. | ||||||
B-012 | Automatický blok - autoblok - /AB (viz Návod str. 14) | |||||
Mezistaniční úsek může být mezistaničním oddílem, do něhož může vjet pouze jeden vlak, nebo jej tvoří více traťových oddílů a v každém z nich pak může být jeden vlak. • Mezistaniční oddíl má kolej v celé délce s jediným číslem vč. případného jednoho tunelu. Druhý tunel již vyžaduje jiné číslo a tím dělí oddíl na části, což je nežádoucí. Toto umožňuje Staničáři na odjezdovém návěstidle stanice vždy návěst "Volno". Bez AB signalizuje "Výstraha", pokud je na následujícím vjezdovém návěstidle "Stůj". • Traťové oddíly mají každý své odlišné číslo koleje. Počet tunelů není omezen. • Staničář však bez ohledu na délku traťových oddílů umožňuje vjezd tolika vlaků (části) do každého z nich, kolik se jich tam svou délkou vejde - dojíždějí ke konci předchozího vlaku a ne pouze na začátek svého oddílu, kde je (neviditelná) návěst "Stůj". Tento postup není v rozporu s předpisy. Viz také S-012 | ||||||
B-013 | Okno kopírování (červený rámeček) se postupně zmenšuje | |||||
Postup: Uložit soubor (výmaz paměti) a znovu otevřít. Builder ukládá do vlastní paměti a uložené tak mimo Builder není dostupné. | ||||||
B-014 | Délka koleje (čtverečku) menší než akceptovaných 10 metrů - zejména ale nejen u zhlaví |
|||||
Složitost realizace zhlaví nebo tzv. kolejových spojek vyžaduje koleje kratší než 10 metrů pro větší realističnost provozu. S délkou 10 a více metrů by byla delší jízda vlaků. Postup: Vytvořte úsek v Builderu a soubor uložte. V editoru textu na žádaných souřadnicích opravte délku na požadovanou hodnotu u parametru delka="20" (lze i 1 metr) a uložte. Doporučení: Tento krok by měl být posledním při finalizaci tohoto úseku. | ||||||
B-015 | Rychlost vlaků osobní přepravy 120 km/hod. - rOsobni="120" - nelze použít | |||||
Builder tuto konkrétní hodnotu neumí uložit, ačkoli nebo právě proto, že ji nabízí v hlavním menu i ve Vlastnostech N (viz Návod str. 10 a 13). Neuloží ani parametr samotný, případně původní vymaže. Po přímé editaci při následném ukládání rovněž parametr zcela vymaže (B-016). Postup: Této rychlosti je nutné se vyvarovat. +/- 1 km/hod. je akceptováno. Pozn. Nelze věřit načteným informacím klávesou "R" (viz Návod str. 10) (B-003) ani v info panelu v pravé části. (viz Návod str. 4 a 8) - doporučuje se kontrola editorem. | ||||||
B-016 | Rychlost vlaků nákladní přepravy 80 km/hod. - rNakladni="80" - nelze použít | |||||
Builder tuto konkrétní hodnotu neumí uložit, ačkoli nebo právě proto, že ji nabízí v hlavním menu i ve Vlastnostech N (viz Návod str. 10 a 13). Neuloží ani parametr samotný, případně původní vymaže. Po přímé editaci při následném ukládání rovněž parametr zcela vymaže (B-015). Postup: Této rychlosti je nutné se vyvarovat. +/- 1 km/hod. je akceptováno. Pozn. Nelze věřit načteným informacím klávesou "R" (viz Návod str. 10) (B-003) ani v info panelu v pravé části. (viz Návod str. 4 a 8) - doporučuje se kontrola editorem. | ||||||
B-017 | Maximální rychlost vlaků nákladní přepravy (viz Návod str. 11) Rychlost - N - Rychl. N - rNakladni - nefunkční parametr | |||||
Tento parametr byl určen pro další vývoj Staničáře a nikdy nenašel v praxi uplatnění. Jeho zadávání a precizování postrádá jakýkoli smysl. Maximální rychlost nákladních vlaků se řídí parametrem "Rychlost" pro osobní dopravu. | ||||||
B-018 | Indikace čísla vlaku IČV - část 1. umístění a 3 hlavní vazby T (vazba T viz Návod str. 10 a 13) |
|||||
IČV se na ploše zobrazí až po všech nejnutnějších krocích - viz animace 1. umístění IČV na žádanou pozici - jeho poloha odpovídá poslední číslici čísla vlaku 2. vazba T z IČV na hlavní souhlas - první ve směru jízdy (a ne zpět) 3. vazba T z IČV na návěstidlo hlavního souhlasu (a ne zpět) 4. vazba T z IČV na návěstidlo na opačném konci koleje (a ne zpět) | ||||||
B-019 | Zhlaví - kolejové obvody a typy kolejí | |||||
Zhlaví - ve Staničáři vše mezi záhlavím (od vjezdového návěstidla po první výhybku) a odjezdovými návěstidly, případně návěstidly pro posun, kde vlaky nikdy nezastavují. Proto použijte číslo prvku (kolej, výhybka) vždy se záporným číslem. Správné řešení dělí zhlaví na jednotlivé logické části (zvláště pak u anglických výhybek) odlišné jedinečnou (v oblasti) hodnotou záporného čísla. Obsazování a uvolňování těchto částí vlakové / posunovací cesty simuluje nejlépe realitu. Zřídka i nikoli logicky postupně. Doporučení: • Při číslování použijte Zobrazit - Filtr - Kolejové obvody (jpg příloha) a také • Zobrazit - Filtr - Typy kolejí (kontrola záporných hodnot). • Okno zobrazení je dynamičtější. Je nutné po každém spuštění Builderu aktivovat. (Zobrazit - Nastavení - Obecné - Dynamicky) Neukládaná hodnota. Poznámka: Neexistuje jednotný názor na "podrobnost" dělení zhlaví. Někdy je nedostatek barev: stejná barva u jiných částí. Kontrola číslování editorem. | ||||||
B-020 | Velikost mapy - nelze pokračovat více směrem napravo a dolu | |||||
Při spuštění Builderu nebo otevření souboru je v nastavení Zobrazit - Nastavení - Mapa vždy maximum X=500 a Y=500. Jakmile svou rozdělanou práci uložíte, dojde k samovolné změně tohoto nastavení. Pokud má použitý prvek souřadnice Xmax + Ymax, pak bude nové nastavení Xmax+1 + Ymax+1, zpravidla menší, než vyžaduje pokračování v práci a je nutné nastavení změnit a uvolnit tak posun vpravo a dolu. Doporučení: Při zahájení práce umístěte například písmeno na vzdálenou pozici dostatečně vpravo a dole. Tuto pozici bude Builder nadále respektovat jako Xmax + Ymax. | ||||||
B-021 | Opožděný vstup vlaku do oblasti - řešení č. 1 | |||||
V animaci naleznete podrobný návod s popisem a nastavením prvků krok za krokem. Podstata řešení spočívá v rozdělení vstupního úseku na více traťových oddílů (B-012) vytvořených odlišnými čísly koleje a nejčastěji i s použitím autobloku (/AB), aby se příjezd vlaku od vstupu a obsazování - vybarvování úseků děly postupně. Tím, že je první část skrytá textem (pouze mezery) z nenapojené koleje vpravo od ní, dojde k iluzi opožděného vstupu. Délka kolejí skryté části (opoždění) je na úvaze. Rychlost by měla být shodná / podobná - pro správnost údaje v detailu vlaku (F1). Výhodou je nejen reálnější provoz, ale i ustálená povolená rychlost vlaku na viditelném úseku. S původním řešením se vlak od vstupu rozjíždí z nuly. Zde uvedené řešení navíc zajišťuje zobrazení času rušení cesty (RC/RC2) u viditelné části. Při ladění simulace je před konečným skrytí celá trasa vlaku blízko u sebe. Poznámka: • V skryté části může být umístěna i zastávka dle GVD. • U jiných řešení naleznete skrytou část (i bez skrytí) mimo plochu simulace (často dole). • Polohu a souvislost naznačují červené linky vazeb. | ||||||
B-022 | Sklon - sklonové poměry | |||||
Další z parametrů určený pro další vývoj a využití, který nemá na jízdu vlaků žádný vliv. S ním by simulace železniční dopravy ve Staničáři byla jistě mnohem zajímavější. | ||||||
B-023 | Chybové hlášení Builder - Uložení souboru se nezdařilo, ověřte, zda soubor není chráněn proti přepsání. |
|||||
Jedna z možných příčin. Soubor XML obsahuje nepovolené znaky. | ||||||
B-024 | Změna polohy prvku - přímá editace XML | |||||
Zejména u náročnějších prvků, jakým je např. indikace č. vlaku s mnoha vazbami na jiné prvky (použitím CTRL+X se IČV zruší, u souhlasů, vstupů a výstupů se ruší vazby), měňte efektivně souřadnice X a Y přímo editorem v souboru XML. Narušená posloupnost souřadnic vč. řádků před uložením není na závadu. Staničář i Builder si řádky uspořádá vlastním procesem. Doporučení: soubor jimi uložte pro snazší orientaci při další přímé editaci. | ||||||
galerie unikátních výukových obrázků a animací | ||||||
mapa stránek |